Het kwaliteitsontwikkelgesprek (KOG)

Waarom een kwaliteitsontwikkelgesprek als vervolg op een SKF-Entreevisitatie of een SKF-Label Keurmerk visitatie?

De resultaten van de diverse visitaties laten zien dat er nog veel praktijken zijn, waarbij er sprake is van een noodzakelijke doorontwikkeling i.r.t. de kwaliteitscriteria. Op basis van deze visitatieuitkomsten heeft de SKF daarom sinds 2021 besloten om een extra contactmoment in te bouwen met de visiteur. Dat extra contactmoment is voortgekomen uit enerzijds de uitkomsten die behaald zijn en anderzijds de wens, cq. behoefte van praktijken om intensiever gevolgd en begeleid te worden in het praktijk kwaliteitstraject.

Dit extra coachings- en reflectiemoment wordt vormgegeven middels een kwaliteitsontwikkelgesprek (KOG). Tijdens dit online gesprek van ca. 1 – 1,5 uur wordt er op basis van zelfreflectie vastgesteld hoever de praktijk is in het vormgeven van het naar aanleiding van de eerdere visitatie zelf opgestelde ontwikkel- of verbeterplan. Het implementeren en aantoonbaar van de PDCA-cyclus vormt hierbij het uitgangspunt.

Hoe ziet een kwaliteitsontwikkelgesprek eruit?

De praktijk levert aan HCA, voorafgaand aan het KOG, zijn of haar ontwikkel-of verbeterplan aan, waarbij de inhoud aansluit bij de bevindingen die zijn vastgesteld tijdens de eerder uitgevoerde SKF-Entreevisitatie of SKF-Label Keurmerk visitatie. De visiteur gaat in een open gesprek samen met de praktijk na in welke mate de praktijk vorm heeft gegeven aan het plan, of er voldoende beweging is gekomen in de ontwikkeling en of de praktijk inzicht heeft in de bereikte resultaten die door het plan zijn gerealiseerd. Na afloop van het gesprek maakt de visiteur een kleine voortgangsrapportage. De voortgangsrapportage zal worden voorgelegd aan de beoordelingscommissie van de SKF. Uit evaluaties met de praktijken die inmiddels een KOG hebben laten uitvoeren blijkt dat men het als zeer waardevol en aanvullend ervaart en zeker niet als controlerend.