Het proces van de SKF-Reguliere visitatie

De voorbereiding

De SKF-praktijk wordt vroegtijdig, tenminste drie maanden voor de geplande visitatiedatum, door HCA uitgenodigd voor het maken van een afspraak. Hierdoor kan de praktijk zich optimaal voorbereiden. Dat doet de praktijk o.a. door het invullen van de door HCA opgestuurde Praktijkvragenlijst. De antwoorden uit deze vragenlijst dienen als basis voor de visitatie. Het is daarom voor de praktijk verplicht om de Praktijkvragenlijst zo volledig mogelijk, op basis van zelfreflectie, in te vullen en tenminste twee weken voor de geplande visitatiedatum aan HCA te retourneren. De visiteur gebruikt de antwoorden als voorbereiding op de visitatie.

Tevens zorgt de SKF-praktijk ervoor dat de meest recente LDK-datarapportage beschikbaar wordt gesteld ten behoeve van de visitatie. Dit kan eenvoudig door de rapportage, tenminste twee weken, voorafgaand aan de visitatie naar HCA op te sturen. Met de beschikbaar gestelde informatie zal de visiteur uiteraard vertrouwelijk omgaan.

De visitatie

De SKF-Reguliere visitatie wordt op de hoofdlocatie van de praktijk uitgevoerd door één of meerdere HCA-visiteur(s). Tijdens dit bezoek, afhankelijk van de praktijkgrootte kan dit in tijd verschillen, worden de uitkomsten van de praktijkvragenlijst tijdens een centraal deel besproken i.r.t. de SKF-kwaliteitscriteria. Daarnaast zullen afhankelijk van de praktijkgrootte er één of meerdere collega geïnterviewd worden waarbij de SKF-kwaliteitscriteria als basis voor het gesprek dienen. Bij grote praktijken zal een tweede of zelfs derde visiteur aanwezig zijn om de individuele gesprekken te voeren, waarbij de uitkomsten gedeeld worden tijdens het centrale deel. De visiteur(s) heeft (hebben) de taak om als gespreksleider op te treden en samen met de praktijkvertegenwoordigers de juiste sfeer te bewaken. Dit zal er één zijn van reflectie en een positief kritische houding, waarbij begrippen als leren en ontwikkelen centraal staan. Het formatieve karakter van de visitatie draagt hieraan bij, zodat er sprake kan zijn van maximale waarde creatie voor de praktijk. Tijdens en direct na de visitatie worden de belangrijkste uitkomsten vastgelegd in een visitatierapport. De uitkomsten worden direct met de praktijk gecommuniceerd en dienen als basis voor de volgende SKF-Reguliere visitatie, het geplande kwaliteitsontwikkelgesprek of in incidentele gevallen voor een SKF-Reguliere hervisitatie.

De uitkomsten

De volgende uitkomsten zijn mogelijk:

  1. De SKF-Reguliere visitatie wordt behaald en er is t.a.v. de criteria géén sprake van een ontwikkel- of verbetertraject. Na twee jaar zal er een nieuwe SKF-Reguliere visitatie worden uitgevoerd, waarbij een peer praktijk aanwezig is als observerende partij.

  2. De SKF-Reguliere visitatie wordt behaald. Er is echter t.a.v. één of twee criteria sprake van een ontwikkel- of verbetertraject. Voor de praktijk betekent dit dat de praktijk een ontwikkel- of verbeterplan maakt op het betreffende criterium. Na 6 maanden zal een opvolgingsbezoek plaatsvinden in de vorm van een kwaliteitsontwikkelgesprek. Tijdens dit gesprek zal de visiteur via een online verbinding vaststellen of het ontwikkel- of verbeterplan in voldoende mate is geïmplementeerd in de praktijk. De visiteur zal samen met de praktijk vaststellen welke resultaten het heeft opgeleverd. Bij een positieve uitkomst zal de volgende reguliere SKF-Visitatie, twee jaar na de datum van de meest recent uitgevoerde SKF-Reguliere visitatie, worden uitgevoerd.

  3. De SKF-Reguliere visitatie wordt in incidentele gevallen niet behaald. Op meer dan twee criteria is er sprake van een ontwikkel- of verbetertraject. De praktijk maakt een ontwikkel- of verbeterplan op de betreffende criteria. Na 6 maanden zal er middels een SKF-Reguliere hervisitatie door de visiteur op alle criteria worden vastgesteld of het ontwikkel- of verbeterplan in voldoende mate is geïmplementeerd in de praktijk. De visiteur zal samen met de praktijk vaststellen welke resultaten het heeft opgeleverd. Bij een positieve uitkomst zal de volgende SKF-Reguliere visitatie, twee jaar na de datum van de meest recent uitgevoerde reguliere SKF-Visitatie, worden uitgevoerd.

Voor de inhoud en organisatie van het kwaliteitsontwikkelgesprek of de SKF-Reguliere hervisitatie verwijzen wij u graag naar de betreffende productomschrijving.

Mochten er vragen zijn naar aanleiding van de boven genoemde procesbeschrijving? Neem contact met ons op en wij beantwoorden met plezier al uw vragen.